راهنمای انتخاب رادیاتور

راهنمای انتخاب رادیاتور

در این مقاله قصد داریم که نحوه محاسبه اندازه صحیح رادیاتورها را باتوجه به متراژ ساختمان و نحوه قرار گیری اتاق‌ها به شما آموزش دهیم.در اینجا سعی داریم که یک راهنمای انتخاب رادیاتور در اختیار شما قرار دهیم تا برای هر واحدی به طور دقیق و حساب شده رادیاتور مورد نیاز آنرا محاسبه کنید.

انتخاب رادیاتور باید بسیار بادقت و متناسب با فضای خانه انجام شود. چراکه اگر سایز رادیاتور بیشتر از متراژ اتاق باشد علاوه بر تحمیل هزینه بیشتر، باعث گرم شدن زیاد اتاق ها میشود و اگر سایز رادیاتور کم باشد باعث می‌شود که اتاق‌ها خوب گرم نشود.

ابتدا باید برای هر اتاق به طور جداگانه حداقل یک بلوک رادیاتور درنظر میگیریم. اگر در اتاقی سرویس بهداشتی یا حمام باشد باید متراژ آن به اتاق اضافه گردد. مثلا اگر یک اتاق خواب ده مترمربعی دارای یک حمام ۵ مترمربعی باشد متراژ کل اتاق را ۱۵ مترمربع در نظر میگیریم.

تعداد دیوارهایی از اتاق که در مجاورت هوای سرد هستند نیز در انتخاب اندازه مناسب رادیاتور پره‌ای نقش مهمی دارند. به عنوان مثال اتاقی که دو دیوار آن در مجاورت هوای سرد و فضای باز است سردتر از اتاقی است که چهار طرف آن با اتاق‌های دیگر و ساختمان همسایه احاطه شده است. همچنین واحدی که بالای پارکینگ قرار گرفته است سردتر از واحدی که طبقه دوم قرار دارد.

البته درکنار انتخاب درست رادیاتور باید پکیج شوفاژ دیواری متناسب با متراژ و موقعیت واحد مسکونی نیز درنظر بگیرد. پیشنهاد میکنیم که در کنار این مقاله حتما مقاله راهنمای انتخاب پکیج شوفاژ دیواری بوتان را نیز مطالعه بفرمایید.

محاسبه ظرفیت گرمایشی مورد نیاز

حالا باتوجه به طبقه واحد، تعداد دیوارهای اتاق درمجاورت هوای سرد و متراژ اتاق مانند جدول زیر عمل میکنیم: (در اینجا A متراژ اتاق مورد نظر میباشد)

برای آنکه جدول بالا را بهتر متوجه شوید به مثال‌های زیر توجه کنید:

  • اتاق۱: برای یک اتاق ۱۰ مترمربعی واقع در طبقه دوم که دارای یک دیوار درمجاورت هوای سرد است به رادیاتوری نیاز داریم که 1200 کیلوکالری در ساعت (۱۰*۱۲۰) ظرفیت گرمایی داشته باشد.

  • اتاق۲: برای یک اتاق ۱۵ مترمربعی واقع در طبقه اول (بالای پارکینگ) که دارای دو دیوار درمجاورت هوای سرد است به رادیاتوری نیاز داریم که 2550 کیلوکالری در ساعت (۱5*۱7۰) ظرفیت گرمایی داشته باشد.

محاسبه اندازه رادیاتور مناسب

تا اینجا ما توانستیم ظرفیت گرمایی مورد نیاز برای رادیاتور اتاق‌ها را محاسبه کنیم. حال باید سایز رادیاتور مورد نظر خود را بدست آوریم.

برای اینکار باید به کاتالوگ رادیاتور مد نظر خود مراجعه کنیم.

به عنوان مثال با مراجعه به مشخصات رادیاتور پره‌ای بوتان جدولی مانند جدول زیر مشاهده خواهیم کرد:

باتوجه به جدول بالا هر پره رادیاتور بوتان ۱۵۷ کیلوکالری بر ساعت ظرفیت حرارتی دارد.

  • برای اتاق۱ نیاز به ۱۲۰۰ کیلوکالری در ساعت داشتیم باید ۸ پره رادیاتور معادل  1256(=۸*۱۵۷) کیلوکاری در ساعت قرار دهیم

  • برای اتاق۲ نیاز به ۲۵۵۰ کیلوکالری در ساعت داشتیم باید 16 پره رادیاتور معادل  2512(=16*۱۵۷) کیلوکاری در ساعت قرار دهیم

درصورتیکه با مطالعه این مقاله در انتخاب آبگرمکن دیواری مناسب منزل خود به نتیجه نرسیده‌اید. میتوانید از قسمت نظرات همین مقاله سوالات خود را مطرح کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ دهند و یا می‌توانید با شماره تلفن دفتر فروشگاه 46883080-021 تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *